Namaste,

Praktijk voor Ayurveda

 

 

Wat is Ayurveda
Lifestyle en Voeding
Maandmenu
De Praktijk
Aromatherapie
Producten
Cadeau
Tieneke Lohr
Prijzen
Zoeken

 

Life-style en voeding.

Life- style is binnen Ayurveda van groot belang. Elke dag gaat de zon op en weer onder, elke dag doorlopen we een aantal verschillende lichamelijke en geestelijke ritmen. Sommige ritmen worden door de buitenwereld beïnvloed. Natuurlijke ritmen buiten onszelf zijn de stand van de zon, de  maan en de jaargetijden. Lopen onze bioritmen synchroon met die in de buitenwereld dan voelen we ons goed. Sociale processen zoals een feest of ploegendienst beïnvloeden het ritme en kunnen deze ontregelen.

Een perfecte start van de dag ziet er als volgt uit: Sta vroeg op, het beste een uur voor zonsopgang. Drink een glas lauwwarm water, probeer de darm te ledigen zonder tijdsdruk. Poets de tanden, reinig de tong en spoel de neus. Gun jezelf enkele minuten voor een oliemassage en neem een warme douche. Neem daarna de tijd voor enkele yoga-asana’s en ademhalingsoefeningen en gebruik daarna het ontbijt. Verricht na een wandeling in de frisse buitenlucht, de taken voor die dag.

 

De mooiste kreet binnen de Ayurveda is:

Voeding is je beste medicijn!

Goede voeding zorgt voor een gezond lichaam, waarin de geest gezond kan functioneren.

Het spijsverteringsvuur is het hoogst rond het middag uur, daarom is het verstandig om op die tijd de hoofdmaaltijd te gebruiken. Is dat organisatorisch niet haalbaar, probeer dan in ieder geval iets extra’s te nemen, een kopje groentesoep bijvoorbeeld. Eet ’s avonds niet te veel en vooral niet te laat. Sluit niet af met kwark kaas of yoghurt.

De voeding moet van goede kwaliteit zijn, denk daarbij aan biologische producten. Ook het lichaam moet goed verzorgd zijn, het maag-darmkanaal heeft bij sommige producten wat hulp nodig van kruiden om goed te kunnen verteren, dat is ook de rede dat we al jaren een snufje peper op het eten doen. Gebruiken we echter voeding van mindere kwaliteit of eten we te eenzijdig, dan zal een grondige reiniging zo nu en dan zeer op zijn plaats zijn.

Je kunt daarbij denken aan het volgen van voedingsrichtlijnen, vasten, klysma’s of in uitzonderlijke gevallen ook het opwekken van de braakreflex of een volledige Pancha Karma onder kundige leiding van een Ayurvedisch arts. Dit natuurlijk in overeenstemming met je dosha en wat jij aangeeft als haalbaar.

 

Als de spijsvertering traag is of verstoord, worden de voedingsstoffen uit het voedsel slecht opgenomen, getransporteerd en geassimileerd. Onvoldoende voedingsstoffen, betekent onvoldoende energie.

Hoe herken je een trage of verstoorde spijsvertering:

Gasvorming

Oprisping

Boeren

Trage vertering

Moeilijk wakker kunnen worden

Constipatie

Buikpijn en/of hoofdpijn

 

Ook een te snelle spijsvertering geeft signalen:

Brandend gevoel, vooral in de maag

Diarree

Prikkelbaarheid

Snel opgewonden zijn

Overmatig transpiratie en dorst

De Ayurveda werkt met meditatie en yoga oefeningen. De nadi shodana pranayama en asana's, zoals die beschreven zijn in bijvoorbeeld de surya namaskar (zonnegroet) kunnen helpen om het maagvuur aan te wakkeren. Binnen Namaste, praktijk voor Ayurveda, kun je informatie en advies verkrijgen over deze oefeningen.

Een voeding en of kruidenadvies kan deel uitmaken van de Ayurvedische praktijk.

Kruiden, kruidenmengsels of voedingssupplementen zijn bij Namaste verkrijgbaar.

 

 

Start ]

Copyright © 2009 Namaste, Praktijk voor Ayurveda.
Laatst bijgewerkt: 10 april 2016